Wat zeg je, een Guru?

Een artikeltje wat ik geschreven heb voor het personeelsblad van m'n werk; Z + Z Multidigital.


At heart, all are one
All equally require Divine Compassion, Love, and Blessing,
the thread of Communion with the Divine made certain
and true and directly experienced.
All.
Therefore, the Sphere of My Work is all beings and things.
Literally it is so.
This is literally how I Work.
I am Doing a universal Work.
I am here to receive, and kiss, and embrace everyone, everything--everything that appears, everything that is.

The Ruchira Avatar, Adi Da Samraj

Ja. ik beken. Ik heb een Guru.
Omdat er nogal wat misverstanden bestaan over Guru's en 'sekten', leek het me wel interessant om daar iets over te vertellen. Ik doe dit aan de hand van een paar kopjes.

Waarom
Waarom zou iemand een Guru 'nemen'? Meestal is het zo dat je daar niet bewust voor kiest. Je loopt tegen iemand op die 'interessant' is, je op de een of andere manier raakt. Ik werd op bepaalde boeken geattendeerd door een vriendin van mij. Die hadden met Spiritualiteit en psychologie te maken, wat we meestal samenvatten onder de noemer New Age literatuur. Ik vond daar zeer interessante denkbeelden in staan, die mij prikkelden om na te denken over allerlei zaken. Ik heb geen Christelijke opvoeding gehad, en heb dus ook geen behoefte me af te zetten tegen allerlei geloofsideeen. Via verschillen boeken kwam ik terecht bij boeken over en van Osho, algemeen meer bekend als de 'Bhagwan'. De eerste 30 jaar van mijn leven beleefde ik als een verward mens in een krankzinnige wereld. Zijn geschriften draaiden die wereld 180 graden om en vanaf dat moment klopte alles. Het is logisch dat je dan meer van die mens wilt weten. Ik bestudeerde hem en zijn geschriften en werd Sannyasin, discipel. Ik merkte dat daardoor de kwaliteit van mijn leven merkbaar verbeterde. Het is een beetje als met een dieet. Als je gezond eet merk je op een gegeven moment dat je je beter voelt en minder ziek bent. En dat inspireert dan om op de ingeslagen weg verder te gaan. Toen Osho in 1990 stierf, raakte ik de binding met hem kwijt. Ongeveer een jaar later liep ik tegen mijn huidige Guru op: Avatar Adi Da Samraj, kortweg Adi Da. Het leven aan de hand van aanwijzigen van een Guru is voor mij zo vanzelfsprekend geworden, dat ik me een leven zonder moeilijk kan voorstellen. Het heeft niets te maken met geestelijke slavernij, zoals wel eens gedacht wordt. Het is gewoon zo dat de kwaliteit van mijn leven enorm toeneemt als ik een Guru toelaat in mijn leven. Het houdt mijn leven sprankelend en interessant. Van mezelf ben ik namelijk volstrekt oninteressant en onnodig gecompliceerd.

Wie
Adi Da werd in 1939 in Amerika geboren als Franklin Jones. Als baby leefde hij in een Stralende wereld, waarin hij geen scheiding van wat dan ook ervaarde. Alles was met hem Stralend en Gelukzalig (sorry voor de hoofdletters, maar dit om aan te geven dat het Goddelijke begrippen zijn). Toen hij 2 jaar oud was, identificeerde hij zich pas volledig met zijn stoffelijke lichaam. Langzamerhand verloor hij de ervaring van dat Stralende en werd hij steeds meer een mens zoals de meeste van ons. De herinnering echter aan dat gevoel van Volmaakte Eenheid dwong hem tot een zoektocht terug naar dat beleven van die Gelukzaligheid. Over die tocht heeft hij een uiterst boeiende autobiografie geschreven, 'De knie van luisteren', en ik heb de eer gehad de nederlandse uitgave daarvan te layouten. In 1970 bereikte hij Verlichting, ofwel Volmaakte Eenheid met het Goddelijke.

Wat
Zijn leer draait om de volgende begrippen: Godrealisatie, zelfverkramping (als psychisch mechanisme), zelfinzicht, bewustwording, zelfoverstijging, overgave en intelligent onderscheidend vermogen. De vorm van het geheel zou je als Hindoeistisch kunnen beschrijven. Hij kan zich het best uitdrukken over belangrijke zaken via Indiase begrippen als karma, chakra's en reincarnatie. Hij is echter volstrekt geen Hindoe, iets wat vooral in zaken als sexualiteit tot uiting komt. Geen puriteinse normen en waarden, maar meer een stelsel van wenselijk en onwenselijk gedrag. En wat wenselijk en onwenselijk is, wordt bepaald door de effecten van daden op jezelf en op anderen. Daarbij is het begrip karma van belang, omdat het impliceert dat de gevolgen van daden ook kunnen opduiken in een ander leven. Dingen die ons nu overkomen, kunnen geworteld zijn in een vorig leven en omgekeerd kunnen daden nu een gevolg hebben in een volgend leven. Over reincarnatie kan je niet discussiėren. Als je er voor open staat, zijn de 'bewijzen' ervoor genoeg aanwezig, maar er valt niets onomstotelijk te bewijzen. Mijn leven is onvoorstelbaar verrijkt door de Guru's in mijn dagelijks leven. Niet dat het altijd gemakkelijk is, verre daarvan. Het kost bloed, zweet en tranen en geld (ja, een Guru met een giro...), maar tot nog toe levert het altijd meer op dan het kost... Als Hollander blijven we tenslotte een koopman...!

Henkus Schumacher